7. Koła i okręgi. cz - I.

Na początek przyjrzyj się uważnie rysunkom niżej:

rys. 1.

rys. 2.

Nie trudno zauważyć, że na rysunku drugim figury mają pomalowane wnętrze. Obiekty na rys. 1. nazywać będziemy okręgami, na drugim kołami. Trzeba będzie te nazwy zapamiętać. Okrąg to tylko obramowanie, a koło to obramowanie wraz z obszarem, który znajduje się wewnątrz tego obramowania. Dlatego elementy na drugim rysunku mają pomalowane wnętrza. Teraz to już umiemy rozróżnić koło od okręgu.

W kole i okręgu możemy narysować dość istotne elementy. Spójrz na rysunek niżej:

punkt w środku rysunku - to środek okręgu lub koła, punkt ten jest jednakowo odległy od każdego punktu na okręgu (obramowania),

odcinek w kolorze czerwonym - to promień okręgu lub koła, jest to odcinek łączący środek okręgu z dowolnym punktem na okręgu. Takich odcinków możemy narysować nieskończenie wiele w kole lub okręgu.

odcinek w kolorze niebieskim - to średnica koła lub okręgu, jest to odcinek łączący dwa punkty na okręgu i przechodzący przez środek. Takich odcinków możemy narysować nieskończenie wiele w kole lub okręgu.

Trzeba zapamiętać te nazwy i wiedzieć co one oznaczają i gdzie się znajdują.

 

Poznamy jeszcze jedną figurę:

Widzimy na rysunku fragment okręgu. Ten fragment nazywać będziemy łukiem.

 

Przejdziemy teraz do zadań.

Do rysowania kół i okręgów potrzebny będzie cyrkiel.

Zad. 1. str. 44.

Okrąg.

Mamy narysować okrąg o promieniu 3 cm. Obejrzymy film <<kliknij mnie>>, najlepiej pierwsze 2 i pół minuty. Na filmie jest pokazany sposób rysowania okręgu o promieniu 4 cm, a my narysujemy o promieniu 3 cm. Ale zanim zaczniemy rysować okrąg zaczynamy od zaznaczenia środka okręgu, a nie jak na filmie odwrotnie.

Koło.

W zadaniu mamy narysować koło o średnicy 3 cm. W pierwszej kolejności musimy znaleźć długość promienia koła. Przyjrzyj się uważnie rysunkowi niżej:

Zauważ, że średnica koła czy okręgu składa się z dwóch promieni. W naszym przykładzie mamy narysować koło o średnicy 3 cm. Potrzebny będzie promień, wystarczy, że średnicę podzielimy na pół i już mamy promień:
3 cm : 2 = 1 cm 5 mm

Teraz możemy narysować nasze koło.

 

Zadanie 2 i 3 str. 44 wykonujecie sami.

 

Zad. 4.

Wykonamy rysunek. Zaczniemy od narysowania kwadratu o przekątnych 8 cm. Wykorzystamy kratki w zeszycie.

1. Rysujemy po kratkach odcinek o długości 8 cm, następnie drugi odcinek prostopadły do pierwszego. Zwróć uwagę, że narysowane odcinki przecinają się w połowie, to są nasze przekątne kwadratu.

Teraz narysujemy kwadrat. Wystarczy, że połączymy końce przekątnych odcinkami.

To zostało jeszcze do narysowania koło o promieniu 4 cm. Gdzie będzie środek koła? W punkcie przecięcia się przekątnych, promień koła to połowa przekątnej. Rysujemy:

 

Zad. 5. str. 44 i zad. 6. str. 45 zrobicie samodzielnie.

 

Zad. 7. str. 45. Rysunek przedstawia cztery elementy. W chmurce mamy podane rzeczywiste wymiary tych przedmiotów. Patrząc na rysunek ustawimy te przedmioty od najmniejszego do największego.

1. Moneta.

2. Płyta CD.

3. Znak drogowy.

4. Koło wozu.

Teraz dopasujemy do przedmiotów wymiary z chmurki.

Najmniejszy z nich to 2 cm 3 mm - ten wymiar przydzielimy do monety, 11 cm 8 mm do płyty CD, 40 cm do znaku, 60 cm do koła.

 

Zadanie 8. str. 45 zrobicie samodzielnie.

 

 

POWODZENIA!