Witam Was drodzy uczniowie.

Od dzisiaj nasze lekcję będą prowadzone przez internet (z wiadomego powodu). Proszę codziennie zaglądać na stronę szkoły, gdzie będę zamieszczał kolejne tematy i zadania, które musimy zrealizować.

(Zaczynamy!!!)

1. Ułamek dziesiętny:

Codziennie spotykamy liczby, w których występuje przecinek, np. 2,50zł; 36,6oC; 0,5km. Takie liczby nazywamy ułamkami dziesiętnymi. Dlaczego dziesiętnymi? To są ułamki zwykłe, które w mianowniku mają 10, 100, 1000 ...

Przykłady:

Przyjrzyj się uważnie tym podkreśleniom na czerwono. Co zauważyłeś/aś? Odpowiedź na pytanie... ile zer jest w mianowniku, a ile cyfr jest po przecinku?

Jeżeli znasz odpowiedź, to spójrz na przykład poniżej.

Policz ile jest zer w mianowniku i ile jest cyfr po przecinku. Wyszła taka sama liczba i to jest prawidłowy wynik.

Pora na zadania:

Zad. 1. Zamień ułamki zwykłe na dziesiętne:

Zad. 2. Zamień ułamki dziesiętne na zwykłe:

0,4=

0,21=

0,033=

1,3=

 

Myślę, że te dwa zadania nie powinny Wam sprawić trudności. Ale jak zamienić ułamek zwykły, którego mianownik nie jest równy 10, 100, 1000 itd... na ułamek dziesiętny? Czy się da? Oczywiście, że się da.
Spójrz na przykład poniżej:

Dwie piąte mamy zamienić na ułamek dziesiętny, w mianowniku mamy 5. musimy tą piątkę zamienić na jedynkę z zerami. Gdy 5 pomnożymy prze 2 to otrzymamy 10, a takie ułamki już umiemy zamieniać. Skoro mianownik w tym ułamku pomnożyliśmy przez 2 to i licznik też musimy pomnożyć przez 2 by ułamek nie zmienił wartości. Spójrz na kolejny przykład.

W mianowniku mamy 4 musimy tę liczbę pomnożyć przez 25, aby otrzymać 100, nie zapominamy o liczniku. Jego też musimy pomnożyć przez 25.
Cała trudność w zamianie ułamków zwykłych na dziesiętne polegać będzie na szukaniu takiej liczby, która pomnożona przez mianownik w wyniku da nam liczbę złożoną z jedynki i zer.

Pora na zadania:

Zad. 3. Zamień ułamki zwykłe na dziesiętne:

Zadania należy rozwiązać do środy (25-03-2020).

POWODZENIA!!!