3. Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych:

Na poprzedniej lekcji porównywaliśmy ułamki dziesiętne.
W pierwszej kolejności porównujemy całości, potem cyfry po przecinku, jeżeli są takie same to porównuje kolejne... i znów kolejne...

12,96321     i     12,963302

 

Ułamki dziesiętne dodaje i odejmuje się podobnie jak liczby, ale trzeba zwrócić uwagę na przecinki. Przyjrzyj się przykładom poniżej, zwróć szczególną uwagę na położenie przecinków.

   

Jeżeli liczba cyfr po przecinku jest różna w obu liczbach to dopisujemy zera. Patrz przykłady wyżej.

Pora na zadania:

Zad. 1. Oblicz. Staraj się liczyć w pamięci.

Zad. 2. Oblicz pisemnie:

 

Teraz rozwiążemy zadanie. Jaką liczbę należy dodać do 0,7302 , aby otrzymać 1?

Skoro mam liczbę 0,7302 i muszę dodać do niej jakąś liczbę by otrzymać 1 to wrócimy z rozwiązanie tego zadania do klasy I szkoły podstawowej. Spójrz na przykład niżej:

Jak znaleźć liczbę ukrytą pod prostokątem? Wystarczy, że od 8 odejmiemy 3.

8 - 3 = 5

Widzimy, że w miejsce prostokąta należy wpisać 5. Podobnie postąpimy z naszym przykładem. Od 1 odejmiemy 0,7302.

1 - 0,7802 =

Liczymy pisemnie:

 

Pora na zadania:

Zad. 3. Jaką liczbę należy dodać do podanej, aby otrzymać 1?

 

Zad. 4. Karol kupił napój, bułkę i dwa lizaki. Dał sprzedawcy 5 zł. Ile reszty dostał?

 

Zad. 5. Blat ławki szkolnej ma 0,83 m szerokości, a jego fługość jest o 0,82 m większa od szerokości. Oblicz obwód blatu

Obwód to jest suma wszystkich boków.

Zad. 6. Ser przywieziony do sklepu ważył 6 kg. Pierwszy klient kupił 0,29 kg sera, drugi 0,34 kg, a trzeci 0,46 kg. Ile kilogramów sera zostało?

 

 

POWODZENIA!!!