5. Figury symetryczne.
Dziś zajmiemy się symetrią. Co to takiego? Każdy z nas codziennie choć nieświadomie ma do czynienia z symetrią. Co to jest symetria? Symetria to podzielność przedmiotu na części, które są zwierciadlanym odbiciem, albo pokrywają się po obrocie wokół prostej lub punktu... Proszę się nie przejmować, że nie bardzo wiecie o co w tym zdaniu chodzi. My to trochę inaczej spróbujemy wyjaśnić. Na początek patrzymy w lustro... i co widzimy? Siebie? Oj nie. To co widzimy to nasze odbicie. Teraz paluszkiem wskazującym prawej ręki dotykamy prawego policzka. Patrzymy teraz na lustro. Przyjrzyj się temu obrazowi w lustrze i odpowiedz na pytanie, paluszek której ręki, i którego policzka dotykamy na odbiciu? No właśnie odwrotnie niż my to robimy w rzeczywistości. To znaczy, że nasze odbicie w lustrze jest symetrią. Same nasze ciało jest symetryczne (choć nie jest to tak do końca prawdą, nasze połówki ciała sie różnią).
Teraz spójrz na rysunki niżej:
Podzielimy rysunek na dwie części linią prostą
Teraz rozdzielimy tę figurę na dwie części wzdłuż tej niebieskiej prostej (ZAPAMIĘTAJ! ta prosta to oś symetrii).
Rysunek z prawej strony obrócimy o 180o i pomalujemy na zielono.
Przesuniemy zielony rysunek w lewą stronę, aż oba rysunki będą nad sobą.
Widzimy, że na animacji oba rysunki po przesunięciu idealnie się pokrywają, jaki wniosek z tego wynika? Po podziale rysunku na dwie części i obróceniu jednej o kąt 180o obie części są identyczne. To znaczy, że ta figura jest symetryczna.
To teraz spójrzmy na rysunki w podręczniku na stronie 38. Jeżeli przez środek każdej figury poprowadzimy prostą zostaną one podzielone na dwie identyczne części więc figury są symetryczne.Spójrz jeszcze na dwa rysunki (pomarańczowy i fioletowy) na dole strony podręcznika. Te rysunki można podzielić dwiema prostymi (pionowo i poziomo). Oznacza to, że te dwie figury posiadają po dwie osie symetrii.
Rysunki na stronie 39.
Zwróć szczególną uwagę na liczbę osi symetrii jakie posiadają figury.
Przejdziemy teraz do zadań:
Zad. 1. str. 40.
Zaznaczymy osie symetrii (proste w kolorze niebieskim) niektórych figur
przedstawionych na rysunku. Zaznaczenie pozostałych osi symetrii pozostawiam dla
Was.
Zadanie dla Ciebie. Zaznacz brakujące osie symetrii w zad.
str. 40.
Zad. 2. str. 40.
Zaznaczymy osie symetrii (proste w kolorze czerwonym). Zwróć uwagę na przykład e). Ile osi symetrii może mieć ta figura? Odp. ZERO.
Zadanie dla Ciebie. Zaznacz brakujące osie symetrii w zad. 2. przykłady a), d) str. 40.
Zad. 2. str. 40.
W zadaniu mamy odkryć co odcięto w napisach. Zrobimy dwa
przykłady, trzeci będzie do wykonania samodzielnie.
1. napis
2. napis
Trzeci napis w kolorze czerwonym do samodzielnego wykonania.
Zad. 7. str. 41 do samodzielnego wykonania.
Mała podpowiedź do tego zadania:
Ta cyfra 5 za T to liczba osi symetrii, która posiada ta figura.
Na koniec wykonamy wspólnie zadanie 8. str. 41
W zadaniu musimy dorysować fragmenty rysunku, aby prosta w
kolorze czerwonym była osią symetrii. Fragmenty brakujące dorysujemy w kolorze
zielonym.
W środę około godz. 10 będzie, krótki sprawdzian z obwodów wielokąta i osi symetrii. Dane do logowania i adres strony prześlę przez librusa w środę rano o godz. 9.45. Strona z zadaniami będzie aktywna o 9.48.